sobota, 18 maja 2013

Jak szyć z dzianin...czyli szyciowy kursik weekendowy



O tym jak szyć z dzianin pisałam o tym kiedyś na Jakuszyc.pl .Teraz jednak , kiedy nadchodzą fale upałów i ubrania z dzianin są  jak najbardziej na czasie , pomyślałam że napiszę o tym też u siebie na blogu.
Różne mamy rodzaje dzianin :dresowa, bawełniana ,sukienkowa ,swetrowa. W zależności co potrzebujemy uszyć,  po taką sięgamy . Każda z nich jest  miękka  dotyku,  miła dla ciała  i uszyjemy  z  niej praktycznie wszystko.



Z wyjątkiem swetrowej szyłam z wszystkich rodzajów dzianin. Na zdjęciu powyżej wszystkie ubrania są uszyte przeze mnie. Mogę więc  śmiało powiedzieć ,że o dzianinach moich ukochanych wiem prawie wszystko. Początki jak to zwykle bywa ,nie były łatwe, ale nie taki diabeł straszny jak go malują. I z czasem nauczyłam się ,kiedy należy ścieg ściągnąć , a kiedy rozciągnąć. I właściwie to cała tajemnica szycia dzianin, tak ustawić ścieg , aby współpracował z dzianiną i nie pruł  się podczas noszenia .Ale wracając  do dzianin  to musimy wiedzieć :

Różne są rodzaje jej grubości , różna rozciągliwość i dlatego zabierając się za szycie ubrań z dzianiny musimy  pamiętać o paru wskazówkach:

1.    Krojąc  poszczególne elementy  musimy  pamiętać  o  nitce prostej .To pozwoli nam zachować pierwotny kształt ubrania po pierwszym praniu.


2.    Aby  usztywnić  szew w ramionach  wszywamy kawałek  np. bawełnianej szerokiej na 0,5 cm tasiemki  , można  też zastosować pasek z  flizeliny .Usztywniamy też za pomocą flizeliny miejsca  gdzie ma być zamek, dziurki ,guziki , napy.

3.    Do szycia  bez względu z jakich maszyn  korzystamy - stosujemy  igły z zakończeniem kulkowym tzw. igły  do  stretchu   które nie uszkadzają dzianiny podczas szycia .Zwykle wystarczy igła 75.
4.     Jeśli chodzi o nici  wystarczą dobre poliestrowe .
5.    Jeśli dzianina ma włos musimy podczas krojenia pamiętać aby  wszystkie elementy skroić w jednym kierunku  np. kroimy pod włos ( wtedy odcień jest ciemniejszy)
6.    Najwłaściwszymi do szycia dzianiny    ściegi elastyczne , rozciągliwe

7.  Ze względu  na  swoją  elastyczność  i  rozciągliwość  niestety   dzianiny  mają  jedno zasadnicze wymaganie -  do szycia   potrzebna jest  odpowiednia  maszyna  .
Najmniejsze możliwości do działania daje nam  maszyna do szycia – czyli popularna stębnówka .Tutaj dzianinę możemy zszyć ściegiem elastycznym i obrzucić ściegiem  overlockowym,  wszyć gumkę,  powinąć doły .Jednak sztywne ściegi maszynowe   niezbyt dobrze współpracują z rozciągliwymi dzianinami co kończy się częstymi rozpruciami szwów. Tak więc przy pomocy maszyny do szycia da się  „ujarzmić”  dzianinę – ale  efekt będzie  zaledwie zadawalający .

Overlock daje nam już  dużo większe  pole do  działania. Ściegi overlocka  doskonale współpracują  z rozciągliwymi  dzianinami  i końcowy  efekt szycia będzie więcej niż zadawalający.
Ponieważ  mam overlock, więc do szycia dzianin go jak najbardziej  wykorzystuję. Jak z niego korzystam pokażę na przykładzie szycia dziewczęcego golfika.
-) krojąc dzianinę pamiętam zawsze o nitce prostej, bo po pierwszym praniu uszyta rzecz nie ucieka na boki tylko długo i dobrze pozostaje w pionie


 -) Po skrojeniu przystępujemy do zszycia ramion wraz z wszyciem bawełnianego zabezpieczenia- zaczynamy od tylniej części ramienia


 -) Potem przystępujemy do wykończenia dekoltu – wszywając stójkę ,pliskę czy golfik


-) Następnie wszywamy główki  rękawów na płasko



 -) Teraz to już pozostaje nam zszyć tylko boki 


Po zszyciu wszystkich  elementów  przy pomocy overlocka - tylko doły  odszywamy za  pomocą stębnówki. Lub jeśli  mamy  do  overlocka  wbudowany  tzw . obrębiacz  to  możemy przy wykańczaniu  dziewczęco-damskiej odzieży  zrobić ozdobną falbankę .


Jednak największe pole do popisu przy szyciu dzianiny mają szczęśliwe posiadaczki domowego  „kombajna  szyciowego” zwanego  coverem. One oprócz zszyć mają  też możliwość  podszywania  przy pomocy  ściegu płaskiego ,  który doskonale  współpracuje  z dzianiną . Tym samym ściegiem  można też  wzmocnić  przed pruciem  wszywane  stójki   i  dekoldy. Uszyte na coverze  ubrania z dzianiny są tak samo odszyte i wykończone jak te  z sklepowych półek.



8.W zależności od tego jaką maszyną do szycia dysponujemy , zawsze najpierw musimy metodą prób i błędów ustawić  ściegi odpowiednie do  grubości szytej przez nas dzianiny, a potem to już tylko pozostaje nam  uszycie wymarzonej rzeczy.


Ogólnie rzecz biorąc , nie taki diabeł straszny jak go malują  i  warto   zaprzyjaźnić  się z dzianinami , bo  umiejętność  szycia  z niej ubrań  zwłaszcza w okresie letnich upałów w ogólnym  rozrachunku  pozostawia w budżecie rodzinnym sporą kwotę  nadwyżki finansowej .A  ponadto zawsze ma się na sobie to „coś” czego inni nie mają.

                                                   Ewa

18 komentarzy:

  1. Czy to post bez zdjęć? A może tylko ja ich nie widzę? Co do dzianin, mam zwykłą stębnówkę i moje zaprzyjaźnianie z nimi idzie pod górkę, chociaż wolałabym, aby nasza przyjaźń pałała ;-) Bo rzeczywiście nie ma nic przyjemniejszego i praktyczniejszego jak dzianiny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam zdjęcia! Mam :-)

      Usuń
    2. O rany! Jak to u Ciebie uszycie teg golfika łatwiutko wygląda :-) Piszesz, że doły wykańczamy zwykłą stębnówką, a mi właśnie przy tym najczęściej wychodzi taka "niezamierzona" fala, czy jest to wina niewłaściwych ustawień? Mówisz, że to jest najważniejsze...

      Usuń
    3. Zdjęcia ładuję osobno , bo jakoś ostatnimi czasy przeglądarki strajkują Co to stebnówki to jak sama wiesz daje małe możliwości , ale i tu można coś wymyślić.Wszystko zależy od gatunku dzianiny :)

      Usuń
    4. To niestety efekt stebnówki .która nie ściąga dzianiny dołem .Ale ja ostatni podklejałam doły cienkim paskiem dwustronnej flizelizy , potem przeszyłam ściegiem elastycznym na stębnówce i przestało się falować :)

      Usuń
    5. No dobrze, będę próbować - dziękuję pięknie! :-)

      Usuń
  2. Ewa ty wiesz...nie wiem co ja bym bez ciebie zrobiła! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zazdroszczę owerloka - wszystko co pokazujesz wygląda tak pięknie i estetycznie. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super :) i to prawda że dzianiny są idealne na lato :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo pomocny kursik, naprawdę :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam dzianiny, szyję z nich przy pomocy owerloka i renderki i jestem w siódmym niebie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak dobrze że chcesz się dzielić swoim doświadczeniem ! Piękne dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie tempo,że ja wysiadam jednego dobrze nie opanowałam a tu kolejna doskonała lekcja szycia- jak dla mnie przydatna.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba wole tego typu text. Nie musze mieć kilku sprzetów, zagracać małego domku i wydawać fortuny. Tak, wiem, sa tansze overlocki, ale czy naprawde takie dobre? I jak ktos szyje na przemysłówkach to chyba ciezko przesiasc sie na takiego "domowego". https://wendyward.wordpress.com/2012/03/20/should-i-buy-an-overlocker/

    OdpowiedzUsuń
  10. Zastanów się nad robieniem na drutach. To niesamowite hobby. Wydaje mi się, że każdy powinien spróbować. Osobiście bardzo kochamy to robić. Ja i siostra jesteśmy mocno uzależnione. Na stronie internetowej http://welnabawelna.pl/wloczki-z-moheru znajdziecie mnóstwo fajnych rzeczy dla początkujących. POlecam!

    OdpowiedzUsuń

...Dobrzy przyjaciele muszą sobie wszystko mówić nawet jeśli nie jest to przyjemne....:-)

Print Friendly and PDF
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...